Novim Zakonom o porezu na dohodak (Narodne novine, broj 115/16) i novim Pravilnikom o porezu na dohodak (Narodne novine, broj 1/17), vezano uz oporezivanje mirovina (tuzemnih i/ili inozemnih) propisano je slijedeće:
1. predujam poreza na dohodak od ostvarene mirovine obračunava se po stopi od 24% od mjesečne porezne osnovice do visine 17.500,00 kuna, te po stopi od 36% na poreznu osnovicu iznad 17.500,00 kuna, te se obračunani predujam poreza na dohodak umanjuje za 50%
2. umanjenje za 50% umirovljenicima po osnovi ostvarenog dohotka od mirovine i umanjenje za 50% poreznim obveznicima koji imaju prebivalište i borave na području jedinica lokalne samouprave razvrstanih u I. skupinu po stupnju razvijenosti prema posebnom propisu o regionalnom razvoju Republike Hrvatske i na području Grada Vukovara, utvrđenog prema posebnom propisu o obnovi i razvoju Grada Vukovara međusobno se isključuju
3. ako je primatelju inozemne mirovine po posebnom propisu rješenjem utvrđen status hrvatskoga ratnoga vojnog invalida iz Domovinskog rata obračunani porez na dohodak od nesamostalnog rada (plaća i mirovina) umanjuje se za postotak utvrđene invalidnosti, i to prije umanjenja iz članka 24. stavka 5. Zakona (umanjenje predujma poreza po osnovi ostvarenog dohotka od mirovine)
4. porezni obveznik koji ostvaruje mirovinu iz inozemstva ili u inozemstvu predujam poreza na dohodak po osnovi te mirovine plaća isključivo prema rješenju Porezne uprave i to do posljednjeg dana u mjesecu za tekući mjesec, odnosno tromjesečno do posljednjeg dana svakog tromjesečja, ako je utvrđeni mjesečni predujam poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak do 100,00 kuna (ukinuta je mogućnost izvješćivanja putem Obrasca JOPPD o ostvarenoj inozemnoj mirovini)
5. ako porezni obveznik koji ostvaruje mirovinu iz inozemstva ili u inozemstvu ostvaruje i mirovinu od tuzemnog isplatitelja, Porezna uprava će kod izračuna predujma poreza na dohodak po osnovi inozemne mirovine uzeti u obzir i mirovinu koju porezni obveznik ostvaruje od tuzemnog isplatitelja (iznos iskorištenog osobnog odbitka i utvrđenu poreznu osnovicu)
6. kako se od 1. siječnja 2017. umirovljeniku priznaje pravo na isplatu neoporezivog iznosa prigodnih nagrada (božićnica, regres…) do 2.500,00 kuna godišnje, pri utvrđivanju predujma poreza na dohodak uzet će se u obzir i isplate prigodnih nagrada do propisanog iznosa koje porezni obveznik ostvaruje od strane inozemnog isplatitelja (npr. mirovinskog fonda u Austriji)
7. porezni obveznik koji ostvaruje mirovinu iz inozemstva ili u inozemstvu obvezan je nadležnoj ispostavi Porezne uprave do 31. siječnja tekuće godine za prethodnu godinu prijaviti promjenu visine mirovine ako je promijenjeni iznos inozemne mirovine veći ili manji za 20% u odnosu na iznos inozemne mirovine na temelju kojeg je izdano
8. u slučaju navedenom pod 7. Porezna uprava će nakon provedenoga postupka donijeti novo rješenje o utvrđenom mjesečnom predujmu i razlici poreza za povrat ili uplatu za prethodno razdoblje. Razliku poreza za uplatu porezni obveznik obvezan je platiti u roku 15 dana od dana dostave rješenja
9. porezni obveznik – primatelj inozemne mirovine moći će zatražiti izuzeće od plaćanja predujmova poreza na dohodak u Republici Hrvatskoj tijekom godine po osnovi ostvarene inozemne mirovine ako:
a) istovremeno plaća predujmove poreza na dohodak odnosno porez na dohodak u inozemstvu neovisno o postojanju Ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja (što znači da umirovljenik koji ostvaruje mirovinu iz Afganistana, Andore, Argentine, Australije, Bolivije, Brazila, Belizea, Solomonskih otoka, Kosova, Gambije, Lihtenštajna, Novog Zelanda, Niue, Singapura, Vijetnama, Somalije, UAE-a i/ili SAD-a od 1. siječnja 2017. neće morati plaćati predujam poreza i u Republici Hrvatskoj).
b) prima mirovinu iz država s kojima Republika Hrvatska ima podijeljeno pravo oporezivanja mirovina (plaćanja isplaćena s osnove zakona o socijalnom osiguranju i sl.),a u konačnici Republika Hrvatska vrši uračunavanje poreza plaćenog u tim državama (Danska, Finska, JAR i/ili Nizozemska).
Kako bi porezni obveznik – primatelj inozemne mirovine ostvario navedeno izuzeće, obvezan je o tome izvijestiti Poreznu upravu (putem pisanog zahtjeva u slobodnoj formi) u roku od osam dana od dana ostvarenog prvog primitka u tekućoj godini.
10. porezni obveznik – primatelj inozemne mirovine koji plaća predujam poreza na dohodak tijekom godine u državi izvora (državi u kojoj ostvaruje mirovinu) i koji je zatražio izuzeće opisano pod 9. obvezan je predati propisano izvješće o ostvarenom dohotku u inozemstvu do 31. siječnja tekuće godine za prethodnu godinu temeljem čega će mu se utvrditi porezna obveza uz mogućnost uračunavanja poreza plaćenog u inozemstvu.
Temeljem gore navedenoga Porezna uprava će tijekom prvog kvartala 2017. učiniti slijedeće: – po službenoj dužnosti ukinuti rješenja:
a) umirovljenicima koji primaju mirovinu iz država s kojima Republika Hrvatska nema ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja i koji iz toga razloga plaćaju predujam poreza u zemlji izvora (Afganistan, Andora, Argentina, Australija, Bolivija, Brazil, Belize, Solomonski otoci, Kosovo, Gambija, Lihtenštajn, Novi Zeland, Niue, Singapur, Vijetnam, Somalija, UAE, SAD) te
b) umirovljenicima koji primaju mirovinu iz država s kojima Republika Hrvatska ima podijeljeno pravo oporezivanja mirovina (plaćanja isplaćena s osnove zakona o socijalnom osiguranju i sl.),a u konačnici Republika Hrvatska vrši uračunavanje poreza plaćenog u tim državama (Danska, Finska, JAR, Nizozemska).
Navedeni umirovljenici dužni su istekom 2017. godine (do 31. siječnja 2018. godine) dostaviti podatak o ostvarenoj mirovini i plaćenom porezu u inozemstvu (ili izjavu da će se podatak o plaćenom porezu u inozemstvu dostaviti naknadno ako do toga datuma primatelj inozemne mirovine ne posjeduje dokaz o uplaćenom porezu u inozemstvu).
Navedeno izvješće biti će propisano naknadno, a najkasnije do 31. ožujka 2017. godine. Potrebno je napomenuti da zatečeni umirovljenici (koji su se prijavili u registar poreznih obveznika do 31. prosinca 2016. godine) NEĆE MORATI dolaziti u nadležnu ispostavu Porezne uprave i zatražiti izuzeće od plaćanja predujma poreza na dohodak tijekom godine već će to provesti Porezna uprava po službenoj dužnosti (uz dostavu rješenja kojim se ukida rješenje o utvrđenoj obvezi poreza na dohodak prema tako ostvarenoj mirovini)
– za porezne obveznike koji ostvaruju samo mirovine iz inozemstva, a kojima je u prethodnom razdoblju izdano rješenje o utvrđenom predujmu poreza na dohodak, a koji i nadalje imaju obvezu plaćanja predujma poreza na dohodak (istovremeno ne plaćaju porez na dohodak u inozemstvu, a ostvarena mirovina nije izuzeta od oporezivanja sukladno odredbama ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja), radi promjene načina obračuna poreza na dohodak Porezna uprava će po službenoj dužnosti ukinuti rješenje i donijeti novo.
Ovim putem pozivamo porezne obveznike kojima se mirovina promijenila +/- 20% i/ili primaju od isplatitelja inozemnih mirovina godišnje prigodne nagrade (božićnice, regrese i slično) da isto prijave nadležnoj Poreznoj upravi do 31. siječnja 2017. godine.
Također, kao što je već navedeno, ako porezni obveznik ostvaruje istovremeno mirovinu iz inozemstva ili u inozemstvu i mirovinu od tuzemnog isplatitelja (HZMO i/ili obvezno mirovinsko društvo), Porezna uprava će kod izračuna predujma poreza na dohodak po osnovi inozemne mirovine u obzir uzeti i mirovinu koju porezni obveznik ostvaruje od tuzemnog isplatitelja.
Inozemni umirovljenici – porezni obveznici koji osobni odbitak koriste kod izračuna predujma poreza na dohodak po osnovi inozemne mirovine (a istovremeno im HZMO obračunava porez na dohodak na cjelokupan iznos tuzemne mirovine) trebaju se do 31. siječnja 2017. javiti u svoje nadležne ispostave Porezne uprave te vratiti poreznu karticu (Obrazac PK) ako im je izdana iz razloga što će u tom slučaju prema mirovinama koje će isplaćivati HZMO (od veljače 2017. godine) isti iskoristiti osobni odbitak do visine ostvarene tuzemne mirovine, a istovremeno će Porezna uprava utvrditi predujam poreza na dohodak uzimajući u obzir možebitno neiskorišteni osobni odbitak i razliku porezne osnovice.
Opisani način obračuna poreza na dohodak povoljniji je od dosadašnjeg načina te će se smanjiti mogućnost utvrđivanja možebitne razlike na godišnjoj razini između plaćenih predujmova i godišnje obveze poreza na dohodak.
Temeljem svega navedenoga u 2017. neće se sistemski knjižiti mjesečni predujmovi temeljem postojećih rješenja (izdani prije 1. siječnja 2017.) nego tek po izdavanju novih rješenja – do kraja prvog kvartala 2017. godine. Do donošenja rješenja porezni obveznici – inozemni umirovljenici mogu se javiti u nadležne ispostave Porezne uprave i zatražiti informaciju o iznosu novog predujma poreza na dohodak.
Republika Hrvatska, sukladno odredbama ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, ima pravo oporezivanja mirovina rezidenata što se isplaćuju iz ovih država: Albanija, Armenija, Azerbajdžan, Austrija, Bjelorusija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Crna Gora, Češka, Čile, Estonija, Francuska, Grčka, Gruzija, Indonezija, Iran, Irska, Island, Italija (iznimno, plaćanja uslijed prekida radnog odnosa, periodične naknade ili slične gotovinske isplate oporezuje Republika Italija), Izrael, Jordan, Katar, Republika Koreja, Kuvajt, Latvija, Litva, Mađarska, Malezija, Malta, Moldova, Norveška, Rusija, Sirija, Slovačka, Slovenija, Srbija, Španjolska, Švicarska, Turska, Velika Britanija i Ukrajina.


