Datum objave, 22. travanj 2015./Piše; Ivan Raos

Na otvorenju izložbe ukratko je govorio o umjetničinom stvaralačkom putu likovni kritičar akademik Tonko Maroević, koji je prije tridesetak godina pratio njezino djelovanje, istakavši da se umjetnica vješto izražava slikarskim tehnikama, kako grafikom, tako crtežom ali i bojom…
Riječi, crteži, grafike i slike čine dojmljivu izložbu od Gdinja do Pariza Tatjane Radovanović

Umjetnica u Zagrebu pokazuje moćan slikarski izraz nakon trideset godina izbivanja


Uz nagrade i pohvalnice umjetnici dolaze uspjesi
Na radost slikarice, njezinih bližnjih u Gdinju, brojnih prijatelja u Splitu, Zagrebu i Parizu, priznanja i uspjesi stižu sve ubrzanije. Već 1973. godine odlikovana je brončanom medaljom na godišnjoj izložbi Salon d’Arts Plasiqueakademskog Društva Arts-Sciences-Lettres, a 1974. Ministarstvo kulture Francuske s redovne izložbe Comité de la création artisitique otkupilo je Tatjaninu sliku starice iz Gdinja, naslovljenu Transfiguration iz 1963. godine za Le Fond national d’Art Contemporain. Iste godine na izložbi suvremene umjetnosti u Cercle International u Nici dobiva Nagradu za apstrakciju. Na Salonu Les Artiste Français 1978. nagrađena je diplomom Mention honorable za pastelTrio koji je danas u vlasništvu hvarske galerije Arsenal. Tijekom osamdesetih godine sudjeluje na brojnim pariškim Salonima, primjerice, Salonu neovisnih, Jesenskim salonima, Salonu crteža i akvarela, zatim u Španjolskoj na XI. bijenalu grafike u Ibizzi (1984.), na V. bijenalu grafike u francuskom gradu Dignes les bains (1986.) te 1988. na I., 1991. na II. i 1994. na III. trijenalu Mondial de Gravure – Petit format u Chamaliersu. Od 1999. do 2006. godine redovno sudjeluje na pariškim godišnjim izložbama Salon des réalités Nouvelles. Izabrane radove iz ciklusa Licaizložila je prvi put u hvarskoj Lođi 1980. godine. Isti ciklus izlaže 1981. u Zagrebu, u Studiju galerije Karas, a u proširenom opsegu i retrospektivnom postavu 1999. i u izložbenom prostoru crkve Saint-Pierre na Montmartreu u Parizu pod naslovom Visage en passage. Ciklus Lica čine brojni pasteli koje je slikarica stvarala sedamdesetih ih i osamdesetih godina na Montmartru. Na njima su opet listom prikazani anonimni beskućnici i turisti te kolege i prijatelji s kojima se svakodnevno družila.
Još se digod vratim slikanju dragih lica na mom rodnome otoku, no sve manje i manje. Više pišem nego što slikamkazala mi je Tatjana tijekom prošloljetnog razgovora u kući Radovanovićevih u Gdinju dok sam, uz pomoć sestre joj Julije i zajedničkih nam hvarsko-pariških prijatelja Perinića, izabirala radove za ovu izložbu. I poslije, kad smo izbor zaključili i kad je naše društvance posjelo u hlad da predahne prije puta povratka, Maje i Damira Perinića u Hvar, a autorice ovoga zapisa u Stari Grad, još smo samo kratko razgovarali o slikama i grafikama, a dugo još o Tatjaninoj poeziji te oduševljeno slušali njezino kazivanje pjesama na prianjajućoj hvarskoj čakavici, onoj pripadajućoj hvarskom književnom krugu začinjavaca Lucića i Hektorovića. Bili smo upravo preplavljeni poetskom osjećajnošću te smo zaneseno nastavljali razgovor o njezinu stihotvorstvu posvećenu, kazano riječima akademika Tonka Maroevića, „malom starinskom svijetu svoga zavičaja“.
Pjesnički stihotvori nastaju od umjetničine rane mladosti

Sabrano je u njoj trideset Tatjaninih pjesama na hrvatskom i francuskom jeziku uz deset reprodukcija crteža i slika nastalih unatrag pet stvaralačkih desetljeća na pariškim i hvarskim adresama. Riječju, ova knjiga sjajno je posvjedočila istinitost višestruko hvaljena stiha Tatjane Radovanović: Dobro je, ako smo se u Bilemu Svitu snašli, još je bolje, ako smo put do Sebe našli!
Sve u svemu izložba Od Gdinja do Pariza – slikom i riječju Tatjane Radovanović u Studiju Moderne galerije Josip Račićodržava se zaista nakon dugih trideset godina izbivanja sa zagrebačke likovne scene. Izložba vraća umjetnicu likovnoj publici grada u kojem se školovala i formirala značajnu slikarsku dionicu koja pri tomu još jednom otkriva i njezinu iznimnu slikarsko-pjesničku umjetničku vokaciju koja osobnošću i poetski uvjerljivim umjetničkim svjedočenjem o nataloženim iskustvima oduševljava u stihu, boji, grafitu i aquatinti. Autorica ovog preglednog ogleda Biserka je Rauter Plančić, koja za ovu priliku nije mogla odoljeti a da ne parafrazira poznatu poslovicu koja kaže: Svuda pođi, Gdinju dođi. Kao Tatjana Radovanović.
Životopis: Tatjana Radovanović (slikarica, grafičarka, pjesnikinja), rođena 25. siječnja1933. na otoku Hvaru u mjestu Gdinju, u obitelji pedagoga i slikara Ivka Radovanovića i Genoveve rođene Visković, kao drugo dijete od petero. Životni put vodio ju je od Gdinja, u kojemu je provela rano djetinjstvo i završila osnovno školovanje, preko Jelse, Sinja, Mostara, Splita, Zagreba do Pariza. Školu Primijenjene umjetnosti upisala je 1950. u Splitu, nastavila u Zagrebu u kojemu je i maturirala 1956. na Odjelu zidnog slikarstva. Od 1956. do 1960. nastavnik je likovnog odgoja na osnovnim školama zavičajnoga otoka (Gdinj i Bogomolje). Usporedo s pedagoškim radom, angažira se na osmišljavanju kulturnog života malog otočkog mjesta, organizirajući recitale i dramske predstave, a za predvorje gdinjske Osnovne škole radi i mozaik. Godine 1960. upisuje se na Likovnu akademiju u Zagrebu, na novo osnovani Pedagoški odjel. Profesori su joj bili Miljenko Stančić, Branko Ružić, Ivan Sabolić, Valerije Micheli, Raul Goldoni i Dragutin Beraković. Diplomirala je 1964. i ubrzo je zatim postala asistentica profesoru Berakoviću i članica ULUH-a. Nakon čega odlazi 1965. u Pariz i smješta se na Montparnass …
GALERIJA
Ivan Raos