Piše: Ante Vranković
Foto: Tošo Dabac: Vjenceslav Richter
Najznačajniji hrvatski fotograf 20. st. Tošo Dabac, snimio je nekoliko projekata najvažnijeg hrvatskog umjetnika 20. st. u domeni geometrijske apstrakcije – Vjenceslava Richtera.
O tome je viša kustosica Muzeja Suvremene umjetnosti u Zagrebu Vesna Meštrić, autorica velike Richterove retrospektive koju je moguće razgledati do 10. prosinca u MSU, na 9. danima fotografije u Arhivu Tošo Dabac održala zanimljivo i dobro posjećeno predavanje.
Suradnja Richtera i Dabca započela je još 1958. kada je Dabac fotografirao Richterovu atraktivnu „inženjersko-konstruktorsku“ skulpturu Nada, izloženi pokraj također Richterovog izložbenog paviljona za svjetskoj izložbi EXPO 1958. u Bruxellesu, kojeg je Dabac detaljno i nadahnuto fotografirao, što je za proučavatelje djela arhitekture – osobito ako se ona nalaze daleko kao u ovom slučaju – izrazito važno.
Tošo Dabac: Richterova maketa paviljona za međunarodnu izložbu rada u Torinu 1961.
Dabac je iste 1958. snimio i Richterov interijer nekadašnje knjižare Naprijed na Jelačićplacu (tada Trgu Republike), a 1961. i Richterovu Višu ugostiteljsku školu u Dubrovniku.
Osobitu važnost za nas danas imaju fotografije Richterovih paviljona na izložbama Italia 61 u Torinu i makete projekta za crkvu u Bibinju, kojesu danas istraživačima Richterovog opusa izrazito važne. jer su ta djela odavno nestala i postoje još samo na Dabčevim fotografijama.
Zanimljivi su i primjeri „povratne sprege“ kada će Richter u izložbenim postavama paviljona u Torinu i Milanu u oblikovanju atmosfere interijera upotrijebiti upravo fotografije Toše Dabca.
Brojne Dabčeve fotografije Richterovih djela, uključujući i Richterove foto-portrete, objavljene su u opsežnom katalogu retrospektive koji broji preko 350 stranica i posve će sigurno postati polazišnom točkom svim zainteresiranima za opus Vjenceslava Richtera, ali i mnogima zainteresiranima za rad Toše Dabca.
Izvor: narod.hr